Woher "Eiffel" kommt:
Woher "Eiffel" kommt:

Gustave Eiffel

Gustave Eiffel
1832-1923

(Aufnahme von Nader
aus: J. Dupré, "Die Geschichte berühmter Brücken)

Der Eiffelturm (1889)

Der Eiffelturm



besteht aus 12000 unabhängigen schmiedeeisernen Teilen, die bei Anlieferung jeweils vorgegebenen Qualitätskriterien genügen mußten. Auf diese Weise konnte die Fertigung der Bestandteile abgekoppelt von der Endmontage erfolgen.
Die Verwendung des Namens Eiffel für die von Bertrand Meyer entwickelte Softwaretechnologie ist also nicht zufällig.


Menschen hinter Eiffel:
Bertand Meyer:

Betrand Meyer, OO-Pionier

Meyer war schon bei den ersten abstrakten Datentypen dabei: SIMULA 67. Später beschäftigte er sich mit Fragen der fehlerfreien und abstrakten Spezifikation und war an der Entwicklung der Spezifikationssprache Z beteiligt. Auf der Basis dieser Erfahrungen und Erkenntnisse entwickelte er die Sprache und Technologie "Eiffel"

seine bekanntesten Bücher:

- "Eiffel: The Language" und
- "Object-Oriented Software Construction"
- "Object Success (dt.: )

Ein wichtiger Beitrag Meyers 
zur OO-Technologie: 
  Design-By-Contract 
also die Qualitätssicherung 
von Anfang an 

   Bertrand Meyer: Eiffel's Design by Contract: Predecessors and Original Contributions     weitere:    Building Bug-Free O-O Software: Introduction top Design by Contract   Todd Plessel: Design By Contract: A Missing Link In The Quest For Quality Software

 


Ian Joyner:  

Joyners Fachbiografie

Ian Joyner wurde bekannt durch seine C++-Kritik im Internet und neuerdings durch sein Buch:

zur Buchbesprechung

 


Jean-Marc Jezequel: setzte Eiffel in Telekommunikations-
systemen ein.
 

 

 


Jean-Marc Nerson: entwickelte mit Waldén
die Analyse- und Design-Methode  BON-Methode

 

 

 

ihr gemeinsames Buch:
Seamless Object-Oriented Sofware Architecture

Kim Waldén: entwickelte mit Nerson die BON-Methode  

 


Eric Bezault: Gobosoft
Eiffel kostenlos
C++: A guide for Eiffel programmers...

 


Roger Browne:  

Everything Eiffel

 

hat eine gut gepflegte Eiffel-Seite
und:  Eiffel-News


mehr zu Eiffel-Leuten...     
(nicht mehr ganz aktuell)





Literatur

zur Objektorientierung und Eiffel 
Bücherzusammmenstellung hier

 

Bertrand Meyer:
"Object-Oriented Software Construction"

OOSC2

Second Edition
Prentice Hall Professional Technical Reference. Published 1997. 1254 + xxviii pp. Soft cover
ISBN 0-13-629155-4

Selbst dort, wo man meint, unbedingt weniger ausgereifte Technologien anwenden zu müssen, ist dieses Buch oft Grundlage für das Verstehen der Objektorientierung und des qualitätsbewußten Vorgehens.
dorthin Inhalt


Bertrand Meyer:
"Eiffel: The Language"

ETL

Prentice Hall, second printing, 1992,
300 pages, ISBN 0-13-247925-7.

Sprachbeschreibungshandbuch


Jean-Marc Jézéquel; Michel Train;
Christine Mingins:
Design Patterns And Contracts

DesignPatterns&DBC

Addison-Wesley, 1st edition, 1999 ,
368 pages, ISBN 0201309599



weitere Links zu Eiffel-Literatur   
Eiffel-Bücher
Eiffel-Bücher

Internet-Zeitschrift Eiffelworld   
Online-Eiffel-Zeitschrift

weitere Links zu Eiffel   
Links zu Eiffel





 

Object-Oriented Software Construction,

second edition is the comprehensive reference on all aspects of object technology, from design principles to O-O techniques, Design by Contract, O-O analysis, concurrency, persistence, abstract data types and many more. Written by a pioneer in the field, contains an in-depth analysis of both methodological and technical issues. Two-color printing provides for clear figures and readable software extracts.

Comes with a CD-ROM containing: the complete hyperlinked text, for easy reference; software to read the text on major industry platforms; supplementary material (reusable components, mathematical complements); and a complete graphical O-O development environment supporting the concepts of the book.

Contents
Preface
Foreword to the second edition
About the accompanying CD-ROM

Part A: The issues
1: Software quality
2: Criteria of object orientation

Part B: The road to object orientation
3: Modularity
4: Approaches to reusability
5: Towards object technology
6: Abstract data types

Part C: Object-oriented techniques
7: The static structure: classes
8: The run-time structure: objects
9: Memory management
10: Genericity
11: Design by Contract: Building reliable software
12: When the contract is broken: exception handling
13: Supporting mechanisms
14: Introduction to inheritance
15: Multiple inheritance
16: Inheritance techniques
17: Typing
18: Global objects and constants

Part D: Object-oriented methodology: applying the method well
19: On methodology
20: Design pattern: multi-panel interactive systems
21: Inheritance case study: "undo" in an interactive system
22: How to find the classes
23: Principles of class design
24: Using inheritance well
25: Useful techniques
26: A sense of style
27: Object-oriented analysis
28: The software construction process
29: Teaching the method

Part E: Advanced topics
30: Concurrency, distribution, client-server and the Internet
31: Object persistence and databases
32: Some O-O techniques for graphical interactive applications

Part F: Applying the method in various languages and environments
33: O-O programming and Ada
34: Emulating object technology in non-O-O environments
35: Simula to Java and beyond: major O-O languages and environments

Part G: Doing it right
36: An object-oriented environment
Epilogue

Part H: Appendices
Appendix A: Extracts from the Base libraries
Appendix B: Genericity versus inheritance
Appendix C: Principles, rules, precepts and definitions
Appendix D: A glossary of object technology
Appendix E: Bibliography

Index

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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  Interactive Software Engineering
  Halstenbach ACT  mit   iss-base - Halstenbach-Eiffel 
  Object Tools
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